top of page
Et lite utvalg av lesestoffet mitt 2025

UBETINGET TILGIVELSE – Sammendrag av Peter Rollins og John D. Caputos tanker om dette.

Vikram Seth - en egen musikk

Bokanbefaling fra venner

 

Ja, dette var virkelig en egen musikk. Nydelig roman der vi kommer på innsiden av livet i en strykekvartett! Det var en fryd å bevege seg mellom kjente musikkverk. Fin opplevelse fra begynnelse til slutt. Schuberts kvintett, Die Forelle med det drivende pianospillet i fjerdesats, er en av energibukettene i musikken som jeg har vært glad i det meste av livet. Og Die Kunst der Fuge av Bach er evighetsmusikk. Fantastisk at en komponist har intelligens nok til å sy sammen fugens strenge struktur i alle variasjoner og samtidig få det til å være musikk for evigheten. 

Michael spiller andrefiolin i strykekvartetten. Men finnes det også en femte person som er pianist. 

Hun heter Julia. Mellom Michael og Julia oppstår det vakker musikk i dobbelt forstand. Vakker kjærlighetshistorie som forfatteren til og med greier å skrive en troverdig og berikende slutt på. Den vakre kvinnen som har valgt mann og barn fremfor den hun elsker, spiller frem «en skjønnhet hinsides vår forestillingsevne – klar, vidunderlig, ubønnhørlig, frase over frase, frase som ekko av frase, den ufullendte, den uendelige «Kunst der Fuge». Det er An Equal Music. Amen!

Klara Hveberg - Lene din ensomhet langsomt mot min

Aschehoug 2019

Jeg liker boken og prøver her å sette ord på hva det er som appellerer til meg: 

 

– Hovedpersonen Rakel har den lekende gleden ved matematikk fra barnsben av og gleden ved "tankenøtter".  

– Hun har det samme lekne forholdet til bokstaver.

– Musikken hun refererer til vinner gjenklang i meg: Joan Baez på grammofonplate hørte jeg da jeg var 21 år. Koralpreludiet Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ. Jeg er glad i Bach. Påskemorgen slukker sorgen er en av mine kjære salmer.

– Faren har med kassettspiller på tur i naturen Spiller fiolinsonate av César Franck. 

– Kjærlighetshistorien er intens og troverdig. 

PDF-en under terningen  er usystematiske notater fra lesningen av bokas første del.

© 2025 Sverre Asbjørn Olsen

bottom of page