top of page

UTVALGTE BIBELAVSNITT

På denne siden under menyen Tro&liv, har jeg tatt utvalgte avsnitt fra Bibelen og zoomer inn på en eller annen måte. Det kan være en illustrasjon med et bilde fra kunsten, det kan være at jeg leser det inn eller lar avsnittet så der i all sin talende enkelhet. Under menyen Salmene sammenligner jeg ulike oversettelser og ser på nyanser og språklige preferanser i ulike bibeloversettelser. 

KJÆRLIGHETENS VEI

Paulus skriver om nådegavene i 1 Kor 12.

"Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme...

For med én Ånd ble vi alle døpt til å være én kropp,

enten vi er jøder eller grekere, slaver eller frie, og alle fikk vi én Ånd å drikke...

Men vær ivrige etter å få de største nådegavene!

- Før vi forlater kapittel 12, kommer det enda en setning:

Og jeg vil vise dere en enda bedre vei:

Etter denne setningen kommer det nydelige kapittel 13  som vi alle elsker.

Kjærlighetens vei - 22.07.2024, 20.21PAULUS
00:00 / 02:44

Den brennende tornebusken
Chagalls vidunderlige bilde av den gamle fortellingen

CH 0 Der brenn-kopi.jpg
Moses og tornebuskenSverre Asbjørn Olsen
00:00 / 01:38

Moses gjette småfeet for svigerfaren Jetro, presten i Midjan. Da hendte det en gang at han drev feet over på den andre siden av ørkenen og kom til Guds fjell, Horeb.  Der viste Herrens engel seg for ham i en flammende ild, som slo opp fra en tornebusk. Med ett fikk han se at busken stod i lys lue, men den brant ikke opp.  Da tenkte Moses med seg selv: «Jeg vil bort og se dette underfulle synet, at tornebusken ikke brenner opp.»  Men da Herren så at han kom borttil for å se, ropte han ut av tornebusken: «Moses, Moses!» Og han svarte: «Ja, her er jeg.»  Da sa Gud: «Kom ikke nærmere! Ta dine sko av deg! For det stedet du står på, er hellig jord.»  Herren sa: «Jeg er din fars Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.» Da skjulte Moses ansiktet; for han våget ikke å se på Gud.

Brenning.png
Herligere enn havets brenning er Herren i det høye

Herligere enn havets brenning, er Herren i det høye.

Jeg som har vokst opp ved havet, liker selvfølgelig bilder som er hentet fra mitt barndoms eventyr. Brenningene hadde vi respekt for. Brottene - "brotta'n" kalte vi dem. De avkrevde respekt og hadde en farlig skjønnhet og veldig styrke med sine hvite skumskavler på toppen. For meg er de et glitrende bilde på Gud. Vi glemmer ofte å betone hans skjønnhet, mens vi ofte heller betoner hans strenghet og dømmende holdning slik at vi fremstiller han på grensen til å være en surpomp! Indirekte vitner det om at vi selv er noen sære, dømmende surpomper. La oss ikke glemme det, Gud er skjønnhet. I Salme 27,4 ønsker David å bo i Herrens hus så han kan "se HERRENS skjønnhet" og være i hans tempel. 

 

For meg er det Bibel 1978 som best har klart å formidle Gud gjennom brenningene: 

herligere enn havets brenning, er Herren i det høye. (B1978)

 

Jeg synes de følgende to kommer til kort her:

 

Mere enn røsten av de store, de herlige vann, havets brenninger, er Herren herlig i det høie. (B1930)

Herren er mektig i det høye, mer mektig enn bruset fra veldige vann, enn havets mektige brenninger. (B2024)

SALME 23

Salme 23 har vært en trøst gjennom alle tider siden den ble forfattet. Min generasjon vokste opp med følgende begynnelse: Herren er min hyrde, meg fattes intet. Han lar meg ligge i grønne enger og leder meg til hvilens vann. (B1930) Jeg liker denne begynnelsen.

hvis jeg fikk velge fritt, ville jeg ha denne ordlyden (Om ikke annet er anført, betyr det B2024):

 

Herren er min hyrde, meg fattes intet.

Han lar meg ligge i grønne enger,

han leder meg til hvilens vann. (B1930)

 

Han gir meg ny kraft (B1978)

Han fører meg på rettferdighets stier

for sitt navns skyld.

 

Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal,

frykter jeg ikke noe ondt. For du er med meg.

Din kjepp og din stav er min trøst (P2023)

 

Du dekker bord for meg like foran mine fiender.

Du salver mitt hode med olje. Mitt beger renner over.

 

Bare godhet og miskunn skal følge meg alle mine dager,

og jeg skal bo i Herrens hus gjennom alle tider.

Salme 23 - 20.07.2024, 10.28Bibelen
00:00 / 01:13

VAN DER WEYDEN - NEDTAKELSEN FRA KORSET

Weyden, Deposition-kopi.jpg

Bildet henger i Prado, Madrid.

I blå kappe ser vi Maria. Kroppen hennes svarer på en veldig uttrykksfull måte på linjene i Jesu kropp. Mannen i rødt til venstre er Johannes som lovet å ta seg av Maria. De to kvinnene bak Johannes er Maria til Klopas og Salome i grønn kappe. Nikodemus er i rød kipa rett bak Jesus. Josef fra Arimatea ser vi i kostbar vevet kappe til høyre for Jesus. Maria Magdalena er kvinnen til høyre. Hun har med seg en tjener som holder krukka med salve.

Legg merke til at Johannes og Maria Magdalena "rammer inn bildet".

Gutten i stigen er en anonym tjener.
 

Dette er et vidunderlig vakkert maleri som er malt på forgylt baltisk eik. Weyden har malt ni personer rundt Jesus.Ingen av evangeliene beretter om så mange personer. Men Weyden gjør som mange andre har gjort, de slår sammen opplysninger fra alle evangeliene. Slik gjør også komponistene. Flere musikkverk er laget over Jesu 7 ord (sju korte utsagn) på korset.
Malerier med bibelske motiver beveger oss til å lese hva Bibelen egentlig sier. Men de fire evangeliene viser ulike detaljer. Hvorfor? Jo, evangeliene ble skrevet noen år etter at dette skjedde. Jesus var rundt 30 år da han døde. Evangelieforfatterne måtte gå til de som hadde opplevd dette selv og få det fortalt muntlig.

Markusevangeliet blir regnet som det eldste av evangeliene og stammer trolig fra ca. 70.

(det vil si 40 år etter at det skjedde)
Matteusevangeliet ble antakelig skrevet mellom 75-90. 
Lukasevangeliet ble til omtrent på samme tid, ca. 75-90 
Johannesevangeliet ble skrevet sist, antakelig ca. 90-95 

I teksten under bildet ser vi hvilke personer Weyden har tatt med. Men videre vil vi også se at evangelie-forfatterne avviker en del i fremstillingen av hvem som var tilstede.

 

Hvem var tilstede ved korsfestelsen

Matteus:  Det var også mange kvinner der som sto på avstand og så på. De hadde fulgtJesus fra Galilea og tjent ham. Blant dem var Maria Magdalena, Maria som var mor til Jakob og Josef, og mor til Sebedeus-sønnene.

Markus: Det var også noen kvinner der som sto på avstand og så på. Blant dem var Maria Magdalena, Salome og Maria, mor til Jakob den yngre og Joses.

Lukas: Men alle de som kjente ham, sto på avstand og så på. Blant dem var også de kvinnene som hadde fulgt ham fra Galilea. 

Johannes: 19.25 Ved Jesu kors sto hans mor, morens søster, Maria som var gift med Klopas, og Maria Magdalena.

Hvem var med og tok tok Jesu legeme ned fra korset

Matteus: Da det ble kveld, kom en rik mann som het Josef. Han var fra Arimatea og var også blitt en disippel av Jesus. Han gikk til Pilatus og ba om å få Jesu kropp. Pilatus ga da ordre om at den skulle bli utlevert.  Josef tok Jesu kropp, svøpte den i et rent linklede og la den i en ny grav, som var hugget ut til ham selv i bergveggen. Så rullet han en stor stein foran inngangen og gikk.  Men Maria Magdalena og den andre Maria var der. De satt rett overfor graven.

Markus: Det var forberedelsesdagen – det vil si dagen før sabbaten – og det var alt blitt kveld. Josef fra Arimatea, en høyt aktet rådsherre som selv ventet på Guds rike, tok da mot til seg og gikk til Pilatus og ba om å få Jesu kropp.  Maria Magdalena og Maria, mor til Joses, så hvor han ble lagt.

Lukas: Nå var det en rådsherre ved navn Josef, en god og rettskaffen mann, som ikke hadde vært med på det de andre hadde vedtatt og satt i verk. Han var fra Arimatea, en by i Judea, og han ventet på at Guds rike skulle komme. Han gikk til Pilatus og ba om å få Jesu kropp. Og Josef tok Jesu kropp ned, svøpte den i et linklede og la ham i en grav som var hugget ut i bergveggen, og som det ennå ikke var lagt noen i. De kvinnene som var kommet med ham fra Galilea, fulgte etter. De så graven og hvordan Jesu kropp ble lagt der. 

Johannes: Josef fra Arimatea ba nå Pilatus om tillatelse til å ta ned Jesu kropp. Josef var disippel av Jesus, men i hemmelighet fordi han var redd for jødene. Pilatus ga ham lov, og han kom og tok kroppen ned. Også Nikodemus var der, han som kom til Jesus første gang om natten. Han hadde med seg en blanding av myrra og aloe, omkring hundre pund. 

Hvem kom til graven etter oppstandelsen

Matteus: Matt. 28: Da sabbaten var over og det begynte å lysne den første dagen i uken, kom Maria Magdalena og den andre Maria for å se til graven.

Markus: Da sabbaten var over, kjøpte Maria Magdalena og Maria, Jakobs mor, og Salome velluktende oljer for å gå og salve ham. 

Lukas: Luk. 24: Det var Maria Magdalena, Johanna og Maria, Jakobs mor som sammen med de andre kvinnene fortalte dette til apostlene.

Johannes: Tidlig om morgenen den første dagen i uken, mens det ennå er mørkt, kommer Maria Magdalena til graven. … «Maria», sa Jesus. Da snudde hun seg og sa til ham på hebraisk: «Rabbuni» – det betyr mester.  Jesus sier til henne: «Rør meg ikke, for jeg har ennå ikke steget opp til Far. 

O'Keeffe, Evening Star no III 1917.png

Du lærer meg livets vei,

hos deg er glede i overflod,

fryd uten ende

       ved din høyre hånd.

                                 Salme 16.11

Georgia O'Keeffe, Evening Star No.III, 1917

© 2025 Sverre Asbjørn Olsen

bottom of page